JURNAL REFLEKTIF MINGGU KE 10
(31
MARCH 2014 hingga 03 APRIL 2014 )
NamaPelajar : Rodziah Bte Mohd Salleh @ Zakaria
Opsyen : Pendidikan Islam
NamaSekolah : SK IJ Convent
Tarikh : 31 MARCH 2014 – 03 APRIL 2014
1
|
Isu / Masalah / Peristiwa:
- Pada minggu lepas, saya telah mengajar
kelas 4 emas, nilam dan zamrud. Pada akhir waktu kelas, saya menyuruh
semua murid menghantar buku latihan mereka untuk disemak. Namun begitu,
murid ramai yang tidak menghantar buku latihan mereka. Saya juga memberi
peluang kepada mereka untuk menghantar buku latihan di luar waktu
Pendidikan Islam, namun mereka tetap tidak menghantarnya.
.
|
2
|
Pandangan
Dan PerasaanTerhadap Isu / Masalah / Peristiwa
·
Pada pandangan
saya, gejala tidak menghantar buku latihan ini perlu dibendung dengan segera.
Ini kerana jika dibiarkan sikap murid yang tidak menghantar buku latihan ini
akan menyebabkan mereka malas melaksanakan tugasan dan mengambil sikap sambil
lewa terhadap pelajaran . Budaya ini perlu dibendung agar tidak melahirkan
pelajar yang kurang dinamik.
|
3
|
AnalisisIsu
/ Masalah / Peristiwa:
3.1) Punca / Sebab:
- Menurut Coleman, Hoffer dan Kilgore (1981), menyatakan bahawa
kerja rumah merupakan satu bentuk latihan yang perlu untuk membentuk
persekitaran dan pencapaian akademik yang cemerlang. Sekiranya murid –
murid tidak menyiapkan kerja rumah, maka guru sukar membuat penilaian
terhadapa prestasi pembelajaran semasa murid tersebut.
·
Menurut data yang diperolehi daripada National Assessment of Educational Progress (NAEP), didapati bahawa
kebanyakan pelajar dalam semua tahap
memperuntukkan masa kurang sejam secara puratanya untuk
melaksanakan kerja rumah. Faktor yang menyebabkan kegagalan murid-murid
menyiapkan kerja rumah ialah bebanan kerja rumah yang terlampau banyak
sehingga murid-murid merasa terbeban dengan kerja rumah yang diberikan setiap
hari.
·
Disamping itu, jadual harian
yang padat turut memberikan kesan kepada murid untuk menyiapkan kerja rumah
yang diberikan guru. Ini kerana murid berada di sekolah dengan aktiviti yang
pelbagai terlalu lama berbanding masa di rumah.Ini ditambah lagi dengan kelas
tambahan yang perlu dihadiri secara peribadi di waktu malam.
·
Ketidakfahaman terhadap
sesuatu mata pelajaran juga turut menyebabkan murid tidak menghantar kerja
rumah kerana tiada bimbingan untuk menyiapkan kerja rumah di pihak ibu-bapa.
·
Selain itu, sikap tidak minat
terhadap sesuatu matapelajaran turut menyumbang kepada sikap malas dan tidak
mahu mencuba menyelesaikan kerja rumah yang diberikan oleh pihak guru.
3.2) Kelemahan / kekuatan:
·
Kelemahan yang didapati
sekiranya murid tidak menghantar buku latihan ialah guru tidak dapat menilai
prestasi murid tersebut. Guru juga
tidak dapat membuat penilaian terhadap prestasi pengajaran dan menyelidik
kembali kelemahan guru sewaktu proses penyampaian ilmu kepada murid.
·
Kerja rumah turut memberikan banyak kesan postif kepada murid - murid.
Ini kerana ianya bukan sahaja menjadi faktor kepada peningkatan pencapaian
akademik tetapi ianya juga mampu untuk melatih murid - murid menjadi individu yang lebih bertanggungjawab (Curtis& Nourie, 1989; Eipstein, 1988; Johnson & Pontius,
1989; Stein, 1988;Worsham, 1981). Kerja rumah
juga akan berfaedah bila mana ianya disediakan berkait dengan tajuk dan
objektif pembelajaran, sesuai dengan tahap kemampuan murid, dikumpul dan dibincang
di dalam kelas, disokong oleh ibu bapa, diberikan secara kerap dan diberikan dengan
tujuan untuk melihat maklum balas terhadap pengajaran guru.
|
4
|
Cadangan
idea untuk menyelesaikan isu:
·
Pihak guru boleh mengambil
pelbagai inisiatif positif untuk menggalakkan murid menyiapkan tugasan yang
diberikan . Antaranya ialah :
1. Melaksanakan kaedah ganjaran untuk mengalakkan
murid menyiapkan kerja sekolah di rumah. Contohnya kaedah sticker. Melalui
kaedah ini, guru menyediakan satu papan laporan yang ditampal didalam kelas
yang mengandungi senarai nama pelajar dan tarikh latihan diberikan. Setiap
kali murid menyerahkan latihan yang telah disiapkan, guru akan menyerahkan
sticker kepada murid dan murid akan menampal sticker tersebut pada ruangan
nama mereka. Ini dapat memberikan motivasi kepada pelajar untuk menyiapkan
kerja rumah dimana hadiah akan diberikan pada akhir bulan.
2.
Sistem kawalan sosial memfokuskan tentang ganjaran dan
dendaan. Penyelesaian masalah ini dilakukan dengan mengenalpasti murid-murid
yang sering tidak membuat latihan dan kerja rumah. Saya akan menyenaraikan
nama murid yang bermasalah ini dengan bergerak ke setiap kumpulan untuk
mengenalpasti nama mereka. Teguran dan amaran lisan akan dikenakan dahulu.
Sekiranya murid-murid masih leka, saya akan menyuruh mereka datang ke meja
guru dan membuat latihan tersebut di hadapan saya. Hal ini membolehkan saya
memerhatikan kerja mereka dan memastikan mereka melaksanakan tugasan yang
diberi oleh guru.
3. Selain
itu, saya juga cuba untuk refleks tentang cara pengajaran saya dalam
memastikan murid boleh mengikuti langkah pengajaran saya. Justeru, untuk
menaikkan semangat murid-murid agar menyiapkan kerja rumah yang diberikan,
saya akan memberikan peneguhan positif seperti memberikan cop perkataan baik,
bagus, pandai dan rajin apabila menyemak lembaran kerja mereka. Teori Bandura
menekankan bahawa motivasi akan mendorong penglibatan murid dengan lebih
berkesan dalam sistem pembelajaran. Kata-kata perangsang sedemikian juga akan
memberi motivasi kepada murid-murid untuk terus berusaha dengan lebih gigih
untuk menyiapkan kerja mereka kerana mereka akan berasa kerja mereka dihargai
dan disanjungi.
|
5
|
Tempoh
masa yang diberikan untuk menyelesaikan isu:
·
Saya akan cuba mengatasi masalah ini untuk sesi
pengajaran akan datang dan akan sentiasa bersedia dengan kerenah murid-murid
yang selalu memberikan pelbagai alasan. Saya akan cuba pastikan murid-murid
tersebut menghantar buku untuk disemak supaya saya dapat mengenalpasti
kelemahan setiap pelajar saya.
|
6
|
Pelaksanaan
langkah-langkah penambahbaikan:
·
Saya
mengharapkan murid-murid akan memberikan tindak balas yang positif terhadap
tindakan penambahbaikan yang diambil bagi mengatasi masaalah murid tidak
menghantar kerja rumah. Saya juga akan melaksanakan kaedah pemulihan ini
secara berperingkat-peringkat agar perlaksanaannya memberi impak positif
terhadap murid-murid SK IJ Convent.
|
7
|
Tindakan
Susulan:
- Sebagai tindakan susulan, saya akan sentiasa
memastikan:
1. Lembaran
kerja yang diberi harus diteliti dan disemak selalu bagi mengenalpasti
murid-murid yang sering tidak menghantar buku-buku mereka.
2. Memanggil
murid yang tidak menyiapkan kerja rumah dengan meminta mereka memberitahu
masalah yang dihadapi.
3. Pertandingan
berbentuk kuiz berkumpulan akan diberikan kepada murid-murid yang dapat
menjawab dengan betul akan diberi hadiah sebagai perangsang dan motivasi.
·
Saya yakin sekiranya semua usaha-usaha yang dicadangkan
di atas diaplikasi dan diambil perhatian oleh semua pihak, masalah ini dapat
diatasi dengan segera. Murid-murid juga harus diberi kesedaran oleh guru
tentang kelemahan diri mereka. Guru perlu sabar dan sanggup berusaha keras
untuk mempertingkatkan prestasi murid melalui pantauan berterusan terhadap
latihan dan kerja rumah murid.
|
No comments:
Post a Comment