Tuesday 29 April 2014

JURNAL PRAKTIKUM MINGGU 10



JURNAL REFLEKTIF MINGGU KE 10

(31 MARCH 2014 hingga 03 APRIL 2014 )

NamaPelajar   : Rodziah Bte Mohd Salleh @ Zakaria
Opsyen           : Pendidikan Islam
NamaSekolah : SK IJ Convent
Tarikh              : 31  MARCH 2014 – 03 APRIL 2014



1

Isu / Masalah / Peristiwa:

  • Pada  minggu lepas, saya telah mengajar kelas 4 emas, nilam dan zamrud. Pada akhir waktu kelas, saya menyuruh semua murid menghantar buku latihan mereka untuk disemak. Namun begitu, murid ramai yang tidak menghantar buku latihan mereka. Saya juga memberi peluang kepada mereka untuk menghantar buku latihan di luar waktu Pendidikan Islam, namun mereka tetap tidak menghantarnya.
.


2

Pandangan Dan PerasaanTerhadap Isu / Masalah / Peristiwa

·         Pada pandangan saya, gejala tidak menghantar buku latihan ini perlu dibendung dengan segera. Ini kerana jika dibiarkan sikap murid yang tidak menghantar buku latihan ini akan menyebabkan mereka malas melaksanakan tugasan dan mengambil sikap sambil lewa terhadap pelajaran . Budaya ini perlu dibendung agar tidak melahirkan pelajar yang kurang dinamik.



3

AnalisisIsu / Masalah / Peristiwa:
3.1)  Punca / Sebab:
  • Menurut Coleman, Hoffer dan Kilgore (1981), menyatakan bahawa kerja rumah merupakan satu bentuk latihan yang perlu untuk membentuk persekitaran dan pencapaian akademik yang cemerlang. Sekiranya murid – murid tidak menyiapkan kerja rumah, maka guru sukar membuat penilaian terhadapa prestasi pembelajaran semasa murid tersebut.
·         Menurut data yang diperolehi daripada National Assessment of  Educational Progress (NAEP), didapati bahawa kebanyakan pelajar dalam semua tahap
memperuntukkan masa kurang sejam secara puratanya untuk melaksanakan kerja rumah. Faktor yang menyebabkan kegagalan murid-murid menyiapkan kerja rumah ialah bebanan kerja rumah yang terlampau banyak sehingga murid-murid merasa terbeban dengan kerja rumah yang diberikan setiap hari.
·         Disamping itu, jadual harian yang padat turut memberikan kesan kepada murid untuk menyiapkan kerja rumah yang diberikan guru. Ini kerana murid berada di sekolah dengan aktiviti yang pelbagai terlalu lama berbanding masa di rumah.Ini ditambah lagi dengan kelas tambahan yang perlu dihadiri secara peribadi di waktu malam.
·         Ketidakfahaman terhadap sesuatu mata pelajaran juga turut menyebabkan murid tidak menghantar kerja rumah kerana tiada bimbingan untuk menyiapkan kerja rumah di pihak ibu-bapa.
·         Selain itu, sikap tidak minat terhadap sesuatu matapelajaran turut menyumbang kepada sikap malas dan tidak mahu mencuba menyelesaikan kerja rumah yang diberikan oleh pihak guru.

3.2)  Kelemahan / kekuatan:
·         Kelemahan yang didapati sekiranya murid tidak menghantar buku latihan ialah guru tidak dapat menilai prestasi murid tersebut.  Guru juga tidak dapat membuat penilaian terhadap prestasi pengajaran dan menyelidik kembali kelemahan guru sewaktu proses penyampaian ilmu kepada murid.
·         Kerja rumah turut memberikan banyak kesan postif kepada murid - murid. Ini kerana ianya bukan sahaja menjadi faktor kepada peningkatan pencapaian akademik tetapi ianya juga mampu untuk melatih murid - murid menjadi individu yang lebih bertanggungjawab (Curtis& Nourie, 1989; Eipstein, 1988; Johnson & Pontius, 1989; Stein, 1988;Worsham, 1981). Kerja rumah juga akan berfaedah bila mana ianya disediakan berkait dengan tajuk dan objektif pembelajaran, sesuai dengan tahap kemampuan murid, dikumpul dan dibincang di dalam kelas, disokong oleh ibu bapa, diberikan secara kerap dan diberikan dengan tujuan untuk melihat maklum balas terhadap pengajaran guru.

4

Cadangan idea untuk menyelesaikan isu:

·         Pihak guru boleh mengambil pelbagai inisiatif positif untuk menggalakkan murid menyiapkan tugasan yang diberikan . Antaranya ialah :
1.    Melaksanakan kaedah ganjaran untuk mengalakkan murid menyiapkan kerja sekolah di rumah. Contohnya kaedah sticker. Melalui kaedah ini, guru menyediakan satu papan laporan yang ditampal didalam kelas yang mengandungi senarai nama pelajar dan tarikh latihan diberikan. Setiap kali murid menyerahkan latihan yang telah disiapkan, guru akan menyerahkan sticker kepada murid dan murid akan menampal sticker tersebut pada ruangan nama mereka. Ini dapat memberikan motivasi kepada pelajar untuk menyiapkan kerja rumah dimana hadiah akan diberikan pada akhir bulan.
2.    Sistem kawalan sosial memfokuskan tentang ganjaran dan dendaan. Penyelesaian masalah ini dilakukan dengan mengenalpasti murid-murid yang sering tidak membuat latihan dan kerja rumah. Saya akan menyenaraikan nama murid yang bermasalah ini dengan bergerak ke setiap kumpulan untuk mengenalpasti nama mereka. Teguran dan amaran lisan akan dikenakan dahulu. Sekiranya murid-murid masih leka, saya akan menyuruh mereka datang ke meja guru dan membuat latihan tersebut di hadapan saya. Hal ini membolehkan saya memerhatikan kerja mereka dan memastikan mereka melaksanakan tugasan yang diberi oleh guru.
3.    Selain itu, saya juga cuba untuk refleks tentang cara pengajaran saya dalam memastikan murid boleh mengikuti langkah pengajaran saya. Justeru, untuk menaikkan semangat murid-murid agar menyiapkan kerja rumah yang diberikan, saya akan memberikan peneguhan positif seperti memberikan cop perkataan baik, bagus, pandai dan rajin apabila menyemak lembaran kerja mereka. Teori Bandura menekankan bahawa motivasi akan mendorong penglibatan murid dengan lebih berkesan dalam sistem pembelajaran. Kata-kata perangsang sedemikian juga akan memberi motivasi kepada murid-murid untuk terus berusaha dengan lebih gigih untuk menyiapkan kerja mereka kerana mereka akan berasa kerja mereka dihargai dan disanjungi.

5

Tempoh masa yang diberikan untuk menyelesaikan isu:

·         Saya akan cuba mengatasi masalah ini untuk sesi pengajaran akan datang dan akan sentiasa bersedia dengan kerenah murid-murid yang selalu memberikan pelbagai alasan. Saya akan cuba pastikan murid-murid tersebut menghantar buku untuk disemak supaya saya dapat mengenalpasti kelemahan setiap pelajar saya.


6

Pelaksanaan langkah-langkah penambahbaikan:

·         Saya mengharapkan murid-murid akan memberikan tindak balas yang positif terhadap tindakan penambahbaikan yang diambil bagi mengatasi masaalah murid tidak menghantar kerja rumah. Saya juga akan melaksanakan kaedah pemulihan ini secara berperingkat-peringkat agar perlaksanaannya memberi impak positif terhadap murid-murid SK IJ Convent.


7


Tindakan Susulan:

  • Sebagai tindakan susulan, saya akan sentiasa memastikan:
1.    Lembaran kerja yang diberi harus diteliti dan disemak selalu bagi mengenalpasti murid-murid yang sering tidak menghantar buku-buku mereka.
2.    Memanggil murid yang tidak menyiapkan kerja rumah dengan meminta mereka memberitahu masalah yang dihadapi.
3.    Pertandingan berbentuk kuiz berkumpulan akan diberikan kepada murid-murid yang dapat menjawab dengan betul akan diberi hadiah sebagai perangsang dan motivasi.
·         Saya yakin sekiranya semua usaha-usaha yang dicadangkan di atas diaplikasi dan diambil perhatian oleh semua pihak, masalah ini dapat diatasi dengan segera. Murid-murid juga harus diberi kesedaran oleh guru tentang kelemahan diri mereka. Guru perlu sabar dan sanggup berusaha keras untuk mempertingkatkan prestasi murid melalui pantauan berterusan terhadap latihan dan kerja rumah murid.

No comments:

Post a Comment