JURNAL REFLEKTIF MINGGU
KE 2
( 26 JANUARI 2014 hingga 28 JANUARI 2014 )
NamaPelajar : Rodziah Bte Mohd Salleh @ Zakaria
Opsyen : Pendidikan Islam
NamaSekolah : SK IJ Convent
Tarikh : 26 Januari 2014 – 28 Januari
2014
1
|
Isu/Masalah/ Peristiwa:
- Masalah kali berfokus kepada
disiplin bilik darjah di mana murid-murid selalu membuat bising ketika
saya sedang melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik
darjah.
|
2
|
Pandangan Dan PerasaanTerhadapIsu/Masalah/Peristiwa
·
Pada pandangan saya masalah membuat
bising adalah sangat dititikberatkan Untuk mengatasinya agar tidak menganggu
murid yang laian
·
Menurut Harry K.Wong (1998)
kebanyakan masalah tingkah laku disebabkan oleh guru sendiri. “Most behavior
problem in the classroom are caused by the teacher’s failure to teach
studebts how to follow procedure”.
|
3
|
AnalisisIsu / Masalah / Peristiwa:
3.1) Punca/Sebab:
·
Masalah ini timbul kerana murid tidak mendengar arahan guru
semasa berlangsungnya proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik drajah.
Selain itu, masalah ini mungkin berpunca dari pengajaran dan pembelajaran
yang saya rancangkan di dalam bilik darjah tidak sesuai dengan minat murid
menyebabkan mereka tidak menumpukan perhatian kepada pengajaran saya didalam
kelas. Selain itu factor persekitaran kelas juga mungkin memainkan peranan
dalam mempengaruhi murid-murid seperti keadaan murid yang kepanasan kerana
suhu yang tidak menentu.
3.2)
Kelemahan/kekuatan:
·
Kemungkinan murid-murid yang membuat
bising tersebut tidak memahami apa yang disampaikan di dalam kelas.
·
Kebiasaannya, murid-murid yang biasa
menimbulkan masalah dalam kelas tersebut terdiri dari kumpulan yang lemah dan
tidak berminat dengan pelajaran.
·
Adakah pengajaran guru membosankan
dan tidak memenuhi strategi pengajaran dan pembelajaran selaras dengan ilmu
pedagogi guru?
|
4
|
Cadangan idea untukmenyelesaikanisu:
·
Terdapat beberapa cadangan boleh
dilaksanakan untuk menyelesaikan masalah yang wujud itu:
1. Strategi pengajaran dan pembelajaran akan saya rangka sejajar dengan
minat dan kebolehan ,murid di dalam sesebuah bilik darjah.
2. Saya juga akan lebih tegas
dengan murid-murid semasa proses PdP dijalankan
3. Saya juga akan merangka aktiviti pengajaran harian yang lebih menarik
agar dapat menarik minat murid-murid
belajar dan mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran sehingga ke
akhir pembelajaran.
4. Saya juga akan memberikan lembaran kerja yang sesuai dengan tahap
kebolehan setiap murid agar mereka tidak membuat bising ketika di dalam bilik
darjah.
|
5
|
Tempoh masa yang diberikan untuk menyelesaikan isu:
·
Saya akan berusaha mengatasi masalah
ini secepat yang mungkin. Hal ini penting kerana ia akan menentukan
kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran saya pada minggu-minggu yang
seterusnya.
|
6
|
Pelaksanaan langkah-langkah penambahbaikan:
·
Guru merancang pengajaran dan
pembelajaran yang melibatkan aktiviti yang bersesuaian dan menarik minat murid,
dalam setiap sesi pengajaran dan pemnbelajaran guru perlu kreatif.
·
Memotivasikan murid dengan memberi
peneguhan positif (seperti satu jawapan yang baik, bagus kerana berani
mencuba). Ini memberi kepuasan kepada murid kerana sumbangan mereka dihargai
oleh guru dan kawan-kawan.
·
Semasa melakukan aktiviti kumpulan
atau berpasangan guru mestilah membuat pemantauan. Guru haruslah pantau dan
bergerak dari satu kumpulan ke kumpulan yang lain. Semasa pemantauan
dilakukan guru bolehlah member semangat jika aktiviti sukar atau cuba
mencadangkan strategi yang lebih mudah.
|
7
|
TindakanSusulan:
·
Saya akan cuba mengatasi segala
masalah saya dengan bersungguh-sungguh. Di mana saya akan cuba mencari
maklumat-maklumat untuk mendapatkan idea yang menarik dalam merancang
aktiviti di dalam bilik darjah agar pengajaran saya akan menjadi lebih
menarik dan berkesan. Di harapkan saya akan Berjaya mengatasi masalah ini.
|
No comments:
Post a Comment