Tuesday 29 April 2014

JURNAL PRAKTIKUM MINGGU 12



JURNAL REFLEKTIF MINGGU KE 12

(13 APRIL 2014 hingga 17 APRIL 2014 )

NamaPelajar   : Rodziah Bte Mohd Salleh @ Zakaria
Opsyen           : Pendidikan Islam
NamaSekolah : SK IJ Convent
Tarikh              : 13  APRIL 2014 – 17 APRIL 2014



1

Isu / Masalah / Peristiwa:

  • Masalah minggu ini yang ingin saya utarakan ialah berkaitan peningkatan diri dalam profesionalisme perguruan
.

2

Pandangan Dan PerasaanTerhadap Isu / Masalah / Peristiwa

·         Pada pandangan saya, pada minggu terakhir saya menjalani praktikum di SK IJ Convent telah memberi kesan yang mendalam dalam membentuk diri menjadi warga pendidik. Pelbagai pengalaman yang berguna telah saya pelajari di sekolah ini dan ramai kenalan baru dari guru-guru dan murid-murid yang begitu membuatkan saya terharu dengan layanan yang di berikan oleh mereka. Sebagai seorang guru saya perlu mengambil inisiatif untuk memajukan kualiti dan kemahiran-kemahirannya sebagai individu yang menyumbang kepada masyarakat dan Negara. Dalam profesion perguruan, seorang guru yang berdedikasi perlu yang mahu berjaya harus mempertingkatkan imej diri, status dan pengetahuan kendiri melalui program-program peningkatan profesionalisme keguruan.




3


AnalisisIsu / Masalah / Peristiwa:
3.1)  Punca / Sebab:
·         Menurut Mok Song Sang (1996), konsep profesionalisme boleh dirumuskan sebagai salah satu perkerjaan yang khusus dan dijalankan oleh orang yang mempunyai kelulusan dan latihan ikhtisas yang cukup bermutu, bersikap jujur, dedikasi, bertanggungjawab dan bermoral tinggi yang mempunyai autonomi bertugas serta mematuhi kod etika yang telah ditetapkan oleh organisasinya.
·         Kamus Dewan Edisi Ke 3 menjelaskan bahawa profesionalisme bermaksud sifat-sifat (kemampuan, kemahiran, cara perlaksanaan sesuatu dan lain-lain) sebagaimana yang sewajarnya terdapat atau dilakukan oleh orang yang  profesional. Antara punca yang menyebabkan seorang guru tidak profesional dalam kerjayanya ialah :
1.    Tidak mematuhi kod etika perguruan yang telah ditetapkan.
2.    Tidak dapat mengawal emosi dan bertindak terburu-buru.
3.    Guru tidak mempunyai disiplin diri yang tinggi dalam kerjaya yang diceburi seperti datang lewat ke sekolah dan sebagainya.

3.2)  Kelemahan / kekuatan:
·         Apabila seseorang memulakan kerjayanya sebagai seorang guru, akan menghadapi pelbagai cabaran dan melalui beberapa pengalaman. Segala pengalaman manis dan pahit akan memperkayakan diri mereka. Guru-guru professional yang cemerlang belajar melalui segala kesilapan dan pengalaman mereka.
  • Kualiti guru-guru bersama dengan tahap pengetahuan, kemahiran dan sikap mereka adalah penting dalam proses pembinaan negara. Guru-guru yang sentiasa berusaha meningkatkan kualiti pengajaran mereka adalah dianggap sebagai professional.
·         Pembelajaran adalah proses sepanjang hayat. Guru-guru harus terus memperoleh pengetahuan sepanjang hayat walaupun mereka  telah menamatkan pendidikan formal mereka. Guru-guru harus memperkayakan diri sendiri dengan mengamali kehidupan yang sentiasa  berasaskan budaya ilmu.


4

Cadangan idea untuk menyelesaikan isu:

·         Pelbagai kaedah boleh dilaksanakan bagi meningkatkan tahap profesionalisme perguruan oleh pelbagai pihak. Antaranya ialah :
1.    Guru hendaklah didedahkan dengan kod etika  guru. Kod Etika guru merupakan satu garis panduan bagaimana tingkah laku di dalam profesionalisme perguruan.
2.    Guru hendaklah mendisiplinkan diri dengan mengawal situasi yang berlaku di sekolah dengan tenang dan bijak tanpa emosi yang tidak diingini.
3.    Guru hendaklah sentiasa mengikuti sesi kaunseling peningkatan profesionalisme bagi mempertingkatkan diri menjadi seorang guru yang professional.


5

Tempoh masa yang diberikan untuk menyelesaikan isu:

Saya akan cuba menyelesaikan isu ini selagi bergelar warga pendidik kerana setiap masa merupakan pengalaman yang berharga dalam kerjaya sebagai seorang guru.


6

Pelaksanaan langkah-langkah penambahbaikan:

·         Semoga permasalahan yang timbul sepanjang bergelar guru dapat diselesaikan dengan baik dan betul. Saya juga mengharapkan guru-guru senior dapat memberikan tunjuk ajar kepada saya. Saya juga tidak akan berputus asa menimba ilmu dalam bidang pendidikan bagi memperbaiki diri menjadi guru yang lebih sempurna dan dihormati pada masa akan datang. Kerjasama daripada pelbagai pihak amat saya hargai bagi membentuk diri saya menjadi seorang warga pendidik yang bermutu dan profesional.



7


Tindakan Susulan:

Sebagai seorang guru, saya akan perlu sentiasa fokus dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai pendidik. Saya juga perlu memberikan perhatian terhadap persekitaran sekeliling agar proses pengajaran dan pembelajaran sesuai dengan keadaan pelajar di sesuatu tempat. Ini kerana pelajar dibandar dan dikampung tidak sama cara pergaulannya disebabkan faktor budaya, cara pergaulan dan juga rutin kehidupan harian. Faktor ini perlu diambil berat agar guru dapat menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling dalam melaksanakan tugas sebagai guru.

No comments:

Post a Comment