JURNAL REFLEKTIF MINGGU
KE 4
( 09 FEBRUARI 2014 hingga 13 FEBRUARII 2014 )
NamaPelajar : Rodziah Bte Mohd Salleh @ Zakaria
Opsyen : Pendidikan Islam
NamaSekolah : SK IJ Convent
Tarikh : 09 Februari 2014 – 13 Februari
2014
1
|
Isu /Masalah
/ Peristiwa:
- Masalah minggu ini berkaitan
dengan ketidakhadiran murid di dalam waktu pengajaran dan pembelajaran
kerana aktiviti kokurikulum yang mereka sertai di sekolah setiap hari.
|
2
|
Pandangan Dan Perasaan Terhadap Isu /Masalah /Peristiwa
·
Pada pandangan saya, aktiviti
kokurikulum ini memang sangat penting untuk mereka melibatkan diri kerana ia
melibatkan masa depan mereka apabila ke peringkat yang lebih tinggi seperti
untuk ke Universiti dan sebagainya tetapi mereka perlu pandai membahagikan
masa antara sukan dan pelajaran.
|
3
|
AnalisisIsu / Masalah / Peristiwa:
3.1) Punca /Sebab:
·
Masalah ini timbul kerana mereka
tidak pandai membahagikan masa antara aktiviti kokurikulum dan pelajaran. Di
sebabkan itu, mereka sering meninggalkan kelas dan tidak dapat menyiapkan
kerja yang diberikan oleh guru.
·
Masalah menjadi lebih rumit kerana
murid ynag terlibat dengan aktiviti kokurikulum ini antara murid yang lemah
dalam pelajaran dan mereka sendiri tidak pandai membahagikan masa yang
diberikan dan ini menyukarkan guru dalam mengajar mereka di kelas.
3.2) Kelemahan / kekuatan:
·
Murid-murid yang terlibat ini tidak
pandai membahagikan masa antara pelajaran dan aktiviti kokurikulum yang
mereka sertai.
|
4
|
Cadangan idea untuk menyelesaikan isu:
·
Pihak sekolah perlu bertegas dengan
mereka, ini bukan bermakna mereka tidak boleh melibatkan diri dalam aktiviti
kokurikulum, tetapi mereka perlu dibantu agar antara pelajaran dan
kokurikulum seimbang dan salah satunya tidak ada yang tercicir.
|
5
|
Tempoh masa yang diberikan untuk menyelesaikan isu:
·
Saya dan pihak sekolah akan berusaha
secepat mungkin untuk menyelesaikan masalah ini. Hal ini penting kerana ia
akan menjejaskan imej sekolah jika keadaan ini berterusan dan menyebabkan
imej sekolah sebagai sekolah (SBT) iaitu Sekolah Berprestasi Tinggi akan
terjejas dan menurun.
|
6
|
Pelaksanaan langkah-langkah penambahbaikan:
·
Semoga murid yang terlibat dapat meningkatkan
prestasi sekolah di bidang kokurikulum dan juga bidang akademik agar
kecermelangan mereka seiring dan sejajar dengan matlamat sekolah iaitu
berjaya kedua-duanya sekali dan dapat menaikkan nama sekolah, bukan sahaja di
peringkat daerah malah peringkat antarabangsa.
|
7
|
TindakanSusulan:
·
Murid-murid yang terlibat ini, akan
dipantau dari masa ke semasa agar mereka dapat seimbangkan segala aktiviti
yang mereka lakukan. Tindakan susulan akan diambil sekiranya mereka tidak
mengikuti peraturan yang ditetapkan oleh pihak sekolah. Kerjasama dari semua
pihak pentadbir dan guru-guru amat diharapkan agar segala yang dirancang
berjalan dengan lancar.
|
No comments:
Post a Comment