JURNAL REFLEKTIF MINGGU
KE 7
(02 MARCH 2014 hingga 08 MARCH 2014 )
NamaPelajar : Rodziah Bte Mohd Salleh @ Zakaria
Opsyen : Pendidikan Islam
NamaSekolah : SK IJ Convent
Tarikh : 02 MARCH 2014 – 08 MARCH 2014
1
|
Isu / Masalah /
Peristiwa:
- Masalah kali ini berkaitan
dengan kelas yang lemah (pemulihan). Kebanyakan murid-murid dari kelas
ini kurang memberikan tumpuan terhadap apa yang saya ucapkan dihadapan
kelas. Mereka kelihatan lebih senang bersembang dengan rakan disebelah
atau membuat kerja sendiri. Terdapat beberapa orang murid yang bukan
sahaja setakat tidak memberi tumpuan, malahan membuat bising ketika saya
mengajar di hadapan.
|
2
|
Pandangan Dan PerasaanTerhadap Isu / Masalah / Peristiwa
- Pada
pandangan saya, murid yang tidak memberi perhatian ketika sedang belajar
sebenarnya mereka belum sedar akan kepentingan memberi perhatian ketika
sedang belajar. Saya beranggapan mereka masih boleh dibimbing.
|
3
|
AnalisisIsu / Masalah / Peristiwa:
3.1) Punca / Sebab:
·
Kelas yang mempunyai murid yang agak lemah dari segi
pencapaian jawi. Selain itu, mereka juga dikatakan suka membuat bising dan
kurang memberi perhatian ketika guru mengajar di hadapan kelas. Namun,
terdapat beberapa orang murid sahaja yang berkelakuan sedemikian manakala
sebahagian besar yang lain memberi tumpuan dan mengikuti proses pengajaran
dan pembelajaran dengan baik.
3.2) Kelemahan / kekuatan:
- Apabila
saya membuat refleksi terhadap pengajaran dan pembelajaran di kelas,
saya dapati pengajaran saya ada sedikit kelemahan dari segi penyampaian.
Saya beranggapan ini sebagai punca murid tidak memberi tumpuan. Saya
perlu memperbaikinya dengan segera untuk kebaikan mereka.
|
4
|
Cadangan idea untuk menyelesaikan isu:
·
Bagi mengelakkan murid-murid membuat
hal sendiri dan member tumpuan kepada apa yang saya sampaikan, saya akan
membahagikan murid-murid dikelas tersebut kepda beberapa buah kumpulan.
Prestasi setiap kumpulan akan dinilai dari segi perolehan maklumat dan
pematuhan arahan yang diberi guru.
·
Kumpulan yang menjawab soalan yang
dikemukakan serta menjaga sahsiah
(memberi tumpuan dan tidak membuat bising) akan diberi pelekat senyuman.
|
5
|
Tempoh masa yang diberikan untuk menyelesaikan isu:
·
Saya akan berusaha mengatasi masalah
ini secepat yang mungkin. Hal ini penting kerana ia akan menetukan bagi
kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran murid (PDP) di sekolah.
|
6
|
Pelaksanaan langkah-langkah penambahbaikan:
·
Memotivasikan murid dengan memberi
peneguhan positif.
·
Selain itu, bagi memotivasikan
murid-murid agar berkelakuan seperti yang dikehendaki guru.
|
7
|
Tindakan Susulan:
·
Saya akan berusaha sebaik mungkin
dengan penambahbaikan dari segi pengajaran dan pembelajaran kerana ia bukan
sahaja dapat memotivasikan murid malah saya sebgai guru akan berusaha sebaik
mungkin agar sesi pengajaran dan pembelajaran ini akan bertambah baik dari
masa ke semasa.
|
No comments:
Post a Comment