JURNAL REFLEKTIF MINGGU KE 11
(06
APRIL 2014 hingga 10 APRIL 2014 )
NamaPelajar : Rodziah Bte Mohd Salleh @ Zakaria
Opsyen : Pendidikan Islam
NamaSekolah : SK IJ Convent
Tarikh : 06 APRIL 2014 – 10 APRIL 2014
1
|
Isu / Masalah / Peristiwa:
- Masalah
minggu ini berkaitan dengan tindakbalas murid apabila disuruh tampil ke
hadapan kelas dan memberikan pandangan. Mereka hanya berdiam diri dan
mengatakan “tidak tahu” kerana tiada keyakinan untuk mengutarakan
pendapat sendiri.
.
|
2
|
Pandangan
Dan PerasaanTerhadap Isu / Masalah / Peristiwa
Alhamdulillah,
kesemua murid di dalam kelas tersebut tidak menimbulkan banyak masalah bahkan
setiap aktiviti yang telah saya rancang untuk mereka dapat dijalankan dengan
baik dan jayanya. Namun demikian, apabila ada aktiviti yang melibatkan
pembentangan di hadapan kelas, agak sukar untuk mendapatkan murid secara
sukarela membuat pembentangan di hadapan kelas. Tujuan saya melibatkan mereka
dalam aktiviti yang dirancang adalah supaya mereka dapat berkongsi apa yang
mereka rasa atau fikirkan dengan rakan-rakan yang lain. Selain itu, tujuan
saya juga adalah untuk melatih mereka untuk berkomunikasi di hadapan umum.
Apa yang mereka perlu buat adalah membaca teks atau memberikan pendapat mereka
yang tidak mempunyai hukum salah atau betul. Apa yang berlaku biasanya adalah
kebanyakan murid akan mula menundukkan kepala atau ada yang menuding jari ke
arah murid-murid lain dan menyebut nama rakan lain apabila diminta
mengutarakan pendapat di hadapan kelas.
|
3
|
AnalisisIsu
/ Masalah / Peristiwa:
3.1) Punca / Sebab:
- Menurut
Nurabadi (2007) antara sebab murid malu untuk bertanya ialah kerana
tidak yakin dengan diri sendiri dan bimbang diketawakan oleh orang lain.
Begitu juga untuk bercakap di hadapan kelas.
- Pada pandangan saya, persamaan dua perkara ini
ialah orang yang bercakap di hadapan akan menjadi tumpuan seluruh kelas.
Jadi apa yang dilakukan akan menjadi tontonan umum. Kalau salah atau ada
yang tidak kena, pasti akan ditertawakan. Selain itu, mereka juga
mungkin tidak biasa untuk bercakap di hadapan kelas kerana ia tidak
menjadi amalan dalam pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran
lain. Perkara ini akan berlaku apabila guru mengamalkan interaksi sehala
dengan murid-murid. Aktiviti pembelajaran ini dipanggil pembelajaran bercorak
pasif di mana hanya guru yang bercakap dan murid-murid hanya mendengar.
- Menurut Teori Psikososial Erikson (1963), pada usia 9 tahun murid
mengalami fasa industri lawan rasa rendah diri. Bagi membantu murid
menguasai kemahiran bercakap di khalayak, guru perlu memberi bimbingan
dan galakan supaya murid tidak berasa rendah diri dalam pencapaian
akademik kelak bahkan dalam hubungan sosial denga individu lain di
persekitaran mereka.
3.2) Kelemahan / kekuatan:
·
Kelemahan yang bakal wujud
sekiranya isu ini tidak dibendung ialah bakal melahirkan generasi yang kurang
berdaya saing dan tidak mempunyai pemikiran yang kreatif dan kritis dalam
mengendalikan masalah. Disamping itu, mereka juga tidak berani membuat
perubahan menyebabkan Negara tidak mampu menghasilkan tenaga kerja yang
inovatif serta dinamik.
·
Kekuatan yang dapat dilihat sekiranya isu ini dibendung
ialah dapat melahirkan generasi yang berdaya tahan tinggi serta tenaga kerja
yang profesional serta berkualiti.
|
4
|
Cadangan
idea untuk menyelesaikan isu:
- Setelah menganalis masalah di atas, apa yang saya boleh lakukan
ialah bergerak ke tempat di mana murid tersebut duduk dan memimpinnya
bergerak ke hadapan sambil mengatakan kepadanya yang guru akan
menemaninya di hadapan. Jika dia berdiam diri, bantunya dengan
mengucapkan apa yang sepatutnya disampaikan agar murid dapat mengikuti
apa yang guru ucapkan.
- Selain
itu, berikan galakan kepada murid-murid yang telah membentang di
hadapan. Contohnya arahkan semua murid memberi tepukan kepadanya. Guru
juga boleh memberi galakan dengan memberikan kata-kata pujian dan
positif seperti ”Bagus!” dan ucapan terima kasih. Pemberian hadiah
contohnya coklat atau apa sahaja juga boleh membantu menggalakkan
murid-murid untuk bercakap di hadapan kelas. Ia perlu diberikan sejurus
selepas murid tersebut telah bercakap di hadapan agar dapat menyuntik
motivasi ekstrinsik dalam diri murid-murid yang lain supaya mahu
bercakap di hadapan kelas.
- Menjadikan
aktiviti pembentangan di dalam kelas sebagai aktiviti rutin dalam
P&P juga boleh membantu murid memupuk keberanian dan keyakinan untuk
bercakap di khalayak. Apabila ia telah menjadi sesuatu yang rutin,
secara tidak langsung keyakinan dalam diri murid-murid akan terbina.
|
5
|
Tempoh
masa yang diberikan untuk menyelesaikan isu:
·
Saya akan
menangani isu ini sepanjang tempoh saya menjalani praktikum kerana saya akan
cuba mengaplikasikan kemahiran berfikir secara krits dan kreatif dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran.
|
6
|
Pelaksanaan
langkah-langkah penambahbaikan:
·
Semoga usaha
ini dapat dilaksanakan secara berterusan dan konsisten selagi saya bergelar
guru bagi menanamkan potensi diri yang positif dalam diri pelajar. Saya juga
mengharapkan pelajar memberi kerjasama yang menggalakkan dalam aktiviti yang
dilaksanakan sewaktu sesi pembelajaran.
|
7
|
Tindakan
Susulan:
- Guru membuat aktiviti yang
melibatkan murid-murid untuk bercakap dan berkongsi aktiviti yang telah
di buat di hadapan kelas. Sebagai permulaan, isi yang ingin dikongsi itu
adalah perkara yang amat dekat dengan diri murid dan mudah untuk
diceritakan kepada orang lain.
- Selain itu, guru merancang
aktiviti yang memerlukan murid-murid menulis beberapa ayat pendek
tentang sesuatu topik. Kemudian, apabila melakukan pembentangan guru
hanya perlu meminta murid-murid membaca kembali apa yang telah ditulis
di hadapan kelas dengan suara yang kuat.
Kesimpulan:
·
Kebanyakan
murid kurang menyukai aktiviti yang melibatkan mereka untuk bercakap atau
membuat aktiviti di hadapan kelas berhadapan dengan orang ramai walaupun
pendengarnya merupakan rakan sekelas yang telah mereka kenali. Namun,
aktiviti sebegini yang seharusnya mendapat penglibatan dari semua murid bagi
membina keyakinan diri, keberanian bercakap di khalayak dan berani meluahkan
apa yang mereka rasakan dan fikirkan. Dek kerana ketidakbiasaan melakukannya,
maka murid-murid enggan dan berasa malu apabila diminta bercakap di hadapan
di mana semua mata dan perhatian ditumpukan kepadanya. Setiap perkara baru
pasti sukar untuk dimulakan dan dilakukan. Di sinilah peranan guru untuk
memberi peluang dan galakan kepada murid-murid untuk mencungkil dan
menggunakan potensi diri ke arah yang lebih baik.
|
No comments:
Post a Comment